Nomaden - Reisebutikken

Kundeservice

Nomaden AS samler inn, behandler og analyserer data om bruk, trafikk og hendelser på Nomaden AS sine nettsider.

Om informasjonskapsler (cookies)

Nomaden AS sine nettsider benytter seg av informasjonskapsler. Det er en liten tekstfil som lagres på din PC for å forenkle din bruk av vårt nettsted ved gjentagende besøk. Vi lagrer ingen personlige data i våre informasjonskapsler og kan ikke spore informasjon tilbake til deg basert på innholdet i informasjonskapslene.

Våre nettsider benytter seg av 2 typer informasjonskapsler. Den første er en permanent fil som lagres på din PC. Den inneholder informasjon om endringer som er foretatt siden sist du besøkte vårt nettsted og oppdaterer disse. Dette betyr at du får tilgang til oppdatert informasjon, samtidig som uendret informasjon lastet raskere direkte fra din egen PC. Den andre typen informasjonskapsel kalles en "session cookie". Det er vår server som sender denne til din PC og den fjernes automatisk når du lukker web-leseren.

Hvordan slå av/på informasjonskapsler

Du kan velge om du vil akseptere informasjonskapsler eller ikke. De fleste nettlesere aksepterer disse automatisk, men du har full frihet til å endre dette ved å slå av denne funksjonaliteten helt eller delvis. Husk at bruk av våre nettsider og tjenester vil bli redusert hvis du velger å slå av bruk av informasjonskapsler.

Annen informasjon

"Annen informasjon" refererer til upersonlige data vi benytter oss av på våre nettsteder. Denne type data innebefatter eksempelvis IP-adresse, type nettleser, operativsystem, geografisk plassering, refereringsside, sidevisninger og interaksjoner med reklame.

Dataene som samles inn vil ikke bli brukt til å identifisere individuelle besøkende.

Formålet

Nomaden AS bruker informasjonen vi får gjennom nettstatistikkdata til å drive tjenesten, opprettholde kvaliteten på tjenesten og gi generell kunnskap om bruken av alfa.no. Dataene brukes også til å gi Nomaden AS økt innsikt og evne til ytterligere forbedring av brukeropplevelsen for kundene og de besøkende på nettsidene.

Kjøpshjelp

Her er en enkel steg-for-steg veiledning som guider deg gjennom kjøpsprosessen.

Steg 1: Utforsk vårt produktutvalg

Den enkleste måten å navigere seg rund i nettbutikken er å bruke søkefeltet som er plassert øverst til høyre i vinduet. Skriv inn det du leter etter, eller stedet du vil reise til, og vips så har vi funnet det fram for deg. Videre kan du avgrense søket med forskjellige valg og slidere til venstre i bildet. Søket anbefales, det er overraskende presist.

Du kan også bruke hovedmenyen. Den finner du øverst i vinduet. Menyen vil alltid være på samme sted, slik at du til enhver tid kan navigere deg rundt til alle hovedkategoriene. Fra hovedmenyen kan du drille deg ned i produktutvalget og finne den kategorien av kart, bøker, utstyr og klær du er ute etter. Ved å klikke deg videre inn på hvert enkelt produkt får du ytterligere informasjon om egenskaper og bruksområder, samt flere bilder. Du kan også klikke deg inn på bestemte geografiske områder via hovedmenyen.

Inspirasjon og tips finner du på Oasen.

Steg 2: Legg riktig størrelse og farge i handlekurven

Når du har funnet et produkt du ønsker å kjøpe trykker du på din størrelse og fargen du vil ha og velger «Legg i handlekurv». Den vil da ligge lagret, men ikke reservert, i handlekurven i 12 timer.

Steg 3: Gå til handlekurven

Når du har lagt produktene i handlekurven vil denne bli synlig på høyre side. Kontroller at produkt og størrelse stemmer og trykk «Til betaling» for å gå videre.

Steg 4: Registrer dine opplysninger

Fyll inn informasjonsskjemaet og velg evt. et passord til slutt, dersom du ønsker å opprette en brukerkonto i vår nettbutikk. Les mer om personvern her.

Steg 5: Gjennomfør kjøpet

Ved å trykke på «Betal»-knappen aksepterer du kjøpsbetingelsene og sendes videre til vår betalingsløsning, Klarna som godtar MasterCard og Visa. Følg instruksjonene på skjermen.

Når kjøpet er godkjent vil du umiddelbart bli presentert for en ordrebekreftelse. Denne sendes også pr e-post.

Steg 6: Sendingsbekreftelse/faktura

Når skoene er pakket og sendt vil du pr e-post motta en faktura med informasjon om varene og pakkens sendingsnummer. Dette kan spores på posten.no. Så er det bare å se frem til den første turen med nye sko mens du venter på at pakken skal dukke opp i ditt nærmeste postkontor/post i butikk.


Kjøpsbetingelser

Her finner du informasjon om hvilke betingelser som gjelder ved kjøp i vår nettbutikk.

Registrering

For å handle i Nomadens nettbutikk må du registrere deg som kunde med en gyldig e-postadresse. Dette gjøres når du foretar ditt første kjøp. Sporingsinformasjon sender vi deg på epost når pakken er underveis. Videre er det lovgitt aldersgrense på 18 år ved kort- og kredittkjøp. 

Din tillitt er viktig for oss og vi oppbevarer all kundedata i henhold til norsk lovgivning. Din informasjon blir IKKE delt eller solgt videre til en tredjepart.

Adresseendring

Du som kunde er selv ansvarlig for å legge inn riktig adresse og postnummer når du handler i vår nettbutikk. Vi leverer automatisk til registrert adresse.

Priser

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Alle kostnader knyttet til kjøpet, både varer og evt. frakt, vil fremkomme i kjøpsprosessen før du bekrefter kjøpet og utfører selve betalingen.

Vi tar forbehold om utsolgte produkter, prisendringer, feilaktige prisopplysninger og andre eventuelle feil i opplysninger som fremkommer i våre annonser og på www.nomaden.no Dersom det viser seg at en vare du har bestilt hos oss har feil pris eller beskrivelse kan du kontakte oss på e-post nettbutikken@nomaden.no

Betaling

Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss og vi har valgt våre samarbeidspartnere med omhu. Slik ivaretar vi din sikkerhet gjennom hele kjøpsprosessen, så du slipper å bekymre deg for sikkerheten når du bestiller varer i vår nettbutikk. Vi benytter oss av Klarna, en sikker elektronisk betalingsløsning for Visa og MasterCard.

Ved betaling med Visa og MasterCard blir beløpet du handler for reservert på din konto. Vi belaster ikke kontoen/kortet før produktet sendes til deg.

Frakt

Vi sender bare ordre innenfor Norges grenser. Vår behandlingstid er 1-3 virkedager, i tillegg tilkommer Postens til enhver tid gjeldende framsendingstid for Klimanøytral servicepakke.

Ved evt. retur benyttes vedlagt, forhåndsbetalt returlapp.

14 dagers angrerett

Vedlagt ligger en forhåndsbetalt returlapp og du har 14 dagers ubetinget angrerett. Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at varen er mottatt, og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Dersom returnerte produkter bærer preg av bruk ut over nødvendig prøving vil det bli foretatt en verdiforringelsesvurdering i henhold til angrerettloven. Dersom du velger å fjerne merkelappene og/eller anvende produktene utendørs vil det bli gjennomført en individuell verdiforringelsesvurdering hvor faktorer som smuss og skader bestemmer evt. fratrekk i refundert beløp.

Trenger du et nytt angreskjema? Last det ned her. For ytterligere informasjon om angrerett, se dette vedlegget eller les på www.forbrukerradet.no

Vårt ansvar som butikk

Vi ser verdien av fornøyde kunder og ønsker å yte det vi kan for at du til enhver tid skal være oppdatert om ordrestatus og evt. forsinkelser. Vi forplikter oss til å svare på de henvendelser du måtte ha. All henvendelse rundt vår nettbutikk og produkter kjøpt i denne sendes på e-post til nettbutikken@nomaden.no

Ditt ansvar som kunde

Du som kunde plikter å forholde deg til de betingelser som er gitt ved kjøp hos Nomaden AS. Vi gjør oppmerksom på at du som kunde må dekke utgiftene ved tilbakesending av uavhentede servicepakker.

Frakt

Frakt med Bring 49,-

Henting i butikk 19,- 


Bytte og retur

Vi tilbyr 14 dagers bytte- og returrett på varer som er kjøpt i vår nettbutikk.

Du har etter angrerettloven 14 dagers ubetinget angrerett, hvor du kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at varen er mottatt, og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Ved retur ber vi deg må du oppgi ordrenummer og årsak til retur, i tillegg til angreskjemaet som kommer på epost. På denne måten kan vi hjelpe deg til et bedre valg.

Verdiforringelsesvurdering

Vi anbefaler at du prøver dine nye produkter innendørs, for å sikre at passformen og størrelsen er riktig. Produkter som har gjennomgått en slik «innendørstest», men returneres i ubrukt stand, inkludert intakte merkelapper, anses som nye og refunderes med fullt beløp.

Dersom du velger å fjerne merkelappene og/eller anvende produktene utendørs vil det bli gjennomført en individuell verdiforringelsesvurdering hvor faktorer som smuss og skader bestemmer evt. fratrekk i refundert beløp. Vær oppmerksom på at en vare som returneres "brukt" har en betydelig verdiforringelse, gjerne 40-60%, alt avhengig av bruk og tilstand. 

Heving av kjøp

Dersom du velger å heve kjøpet i sin helhet blir hele beløpet inkl. evt. frakt/gebyr refundert i løpet av 14 dager etter godkjent retur.

Reklamasjon

Ved returnering/bytte av et produkt som er skadet/defekt, ber vi deg lese vår reklamasjonsinformasjon for fremgangsmåte før du sender varen i retur. For ytterligere informasjon om angrerett, se www.forbrukerradet.no

Hvordan returnerer jeg en vare?

Send varen som registrert sending (Postens klimanøytrale servicepakke eller Bedriftspakke), slik at den kan spores. 

Returer til nettbutikken sendes til:

NOMADEN AS, URANIENBORGVEIEN 4, 0258 Oslo

Reklamasjon

Her finner du informasjon om hvordan du reklamerer på en vare.

Hvordan reklamerer jeg på en vare?

Opplever du feil eller mangler ved et produkt eller en ordre fra vår nettbutikk, kontakter du oss på nettbutikken@nomaden.no for nærmere informasjon om returnering av varen. Husk å legge ved ordrenummer og en forklaring av feilen/mangelen allerede i første e-post, slik at vi raskt kan hjelpe deg.

Hvilke rettigheter har jeg?

Forutsatt at det foreligger en mangel ved varen og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, har forbrukeren (i tråd med Forbrukerkjøpsloven (FKL)) rett til å:

  • Velge mellom retting og omlevering i samsvar med FKL. §29 og §30
  • Kreve prisavslag etter FKL. §31
  • Kreve heving etter FKL. § 32 dersom mangelen ikke er uvesentlig

og/eller

  • Kreve erstatning etter FKL. § 33 dersom forbruker har lidt økonomisk tap som følge av at produktet har en mangel.

FAQ (ofte stilte spørsmål)

Her finner du svar på mange av de ofte stilte spørsmålene.

Handle på nomaden.no

1. Hvordan oppretter jeg en brukerprofil og handler på nomaden.no?

Under ditt første kjøp kan du velge å lagre din informasjon og opprette et passord. På denne måten kan du enkelt hente frem igjen opplysningene neste gang du skal foreta et kjøp. Les for øvrig en enkel steg-for-steg veiledning her.

2. Jeg har glemt passordet mitt – kan dere hjelpe meg?

Dersom du har glemt passordet ditt, kan du enkelt få nytt ved å trykke «Glemt passord?» i kassen.

3. En vare i handlekurven ble utsolgt før jeg kom til kassen. Hvordan er dette mulig?

Varene du legger i handlekurven blir lagret, men ikke reservert, i 7 dager. Av denne grunn kan du oppleve at produktet er utsolgt når du kommer til kassen. For å sikre deg et produkt anbefaler vi at du gjennomfører hele kjøpsprosessen når du har lagt produktet/produktene i handlekurven.

4. Hvor skriver jeg inn rabattkoden min når jeg handler?

I handlekurven på høyre side finner du et eget felt som heter «Bruk rabattkode». Trykk her og skriv så inn koden i det hvite feltet som dukker opp. Trykk «Bruk» for å aktivere koden og se rabatten fratrukket.

5. Hvilke kort aksepteres og er mine opplysninger trygge?

Vi aksepterer Visa og MasterCard. Vår betalingsløsning, Klarna, er valgt nettopp på grunn av den høye sikkerheten. Les mer om vår betalingsløsning her.

6. Når blir beløpet trukket fra kortet mitt?

Vi reserverer beløpet på kortet umiddelbart, men kortet belastes ikke før forsendelsen forlater vårt lager.

7. Hvordan avbestiller eller endrer jeg en bestilling?

Vi har kort behandlingstid på ordre i nettbutikken, og etter 24 timer vil det ikke være mulig å foreta endringer eller avbestillinger på en ordre. Før dette kontakter du oss på nettbutikken@nomaden.no eller på telefon 23131415, så kan vi i mange tilfeller hjelpe deg.

8. Hvor mye koster frakt i Nomadens nettbutikk?

Vi har fri frakt og retur i Norge. Les for øvrig mer om våre kjøpsbetingelser her.

9. Hva er leveringstiden på en bestilling?

For levering i Norge, bør din bestilling være levert i løpet av 5-7 virkedager etter mottatt ordrebekreftelse, forutsatt at vi har varen(e ) på lager og det ikke er forsinkelser i postgangen. Vær oppmerksom på at rundt høytider og ferier vil det kunne påløpe noe ekstra leveringstid. Les mer om levering og frakt her.

10. Hvor er pakken min?

På fakturaen du mottar per e-post står pakkens sendingsnummer oppført i høyre kolonne. Dette nummeret kan spores på www.posten.no

11. Hvordan returnerer/reklamerer jeg på et produkt fra Nomaden?

Dersom produktet er kjøpt gjennom vår nettbutikk, finner du informasjon om retur- og reklamasjonsrutiner her. Er derimot produktet kjøpt via en forhandler, ber vi deg ta kontakt med butikken du kjøpte produktet for videre hjelp.

12. Hva skjer dersom jeg returnerer en eller flere varer?

Dersom du returnerer ubrukte varer, vil totalbeløpet bli refundert til kortet ditt. Les for øvrig mer om bytte og retur her.

Personvern

Nomaden AS samler inn, behandler og analyserer data om bruk, trafikk og hendelser på Nomaden AS sine nettsider.

Om informasjonskapsler (cookies)

Nomaden AS sine nettsider benytter seg av informasjonskapsler. Det er en liten tekstfil som lagres på din PC for å forenkle din bruk av vårt nettsted ved gjentagende besøk. Vi lagrer ingen personlige data i våre informasjonskapsler og kan ikke spore informasjon tilbake til deg basert på innholdet i informasjonskapslene.

Våre nettsider benytter seg av 2 typer informasjonskapsler. Den første er en permanent fil som lagres på din PC. Den inneholder informasjon om endringer som er foretatt siden sist du besøkte vårt nettsted og oppdaterer disse. Dette betyr at du får tilgang til oppdatert informasjon, samtidig som uendret informasjon lastet raskere direkte fra din egen PC. Den andre typen informasjonskapsel kalles en "session cookie". Det er vår server som sender denne til din PC og den fjernes automatisk når du lukker web-leseren.

Hvordan slå av/på informasjonskapsler

Du kan velge om du vil akseptere informasjonskapsler eller ikke. De fleste nettlesere aksepterer disse automatisk, men du har full frihet til å endre dette ved å slå av denne funksjonaliteten helt eller delvis. Husk at bruk av våre nettsider og tjenester vil bli redusert hvis du velger å slå av bruk av informasjonskapsler.

Annen informasjon

"Annen informasjon" refererer til upersonlige data vi benytter oss av på våre nettsteder. Denne type data innebefatter eksempelvis IP-adresse, type nettleser, operativsystem, geografisk plassering, refereringsside, sidevisninger og interaksjoner med reklame.

Dataene som samles inn vil ikke bli brukt til å identifisere individuelle besøkende.

Formålet

Nomaden AS bruker informasjonen vi får gjennom nettstatistikkdata til å drive tjenesten, opprettholde kvaliteten på tjenesten og gi generell kunnskap om bruken av nomaden.no. Dataene brukes også til å gi Nomaden AS økt innsikt og evne til ytterligere forbedring av brukeropplevelsen for kundene og de besøkende på nettsidene. Vi kommer aldri til å gi opplysninger videre fordi vi selv er for åpenhet og misliker sterkt skjulte inntjeningsmodeller.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Få med deg tilbud, nyheter og ting som skjer hos oss.

circle-arrow-up