Nomaden - Reisebutikken

Miljøvennlig på reisen
Gavelister

Miljøvennlig på reisen

Det er vanskeligere å unngå produkter med kort levetid eller unødig emballasje når du er på reise. Rett og slett fordi du ikke har tilgang til alt du har hjemme, du har begrenset plass i bagasjen og du lever livet ofte ute. Her er våre favoritter for å unngå nødløsninger. Du trenger bare én.

På badet

Toalettsaker og velvære fører ofte med mye emballasje. På tur gir dette i tillegg vekttrøbbel.

Visste du at det finnes shampobar'er som fungerer som helt vanlig shampo, bare uten emballasje, vekta og volum? Eller hva med å ta med favorittproduktene på gjenbrukbare tuber?

Mat og drikke

Mat og drikke på tur kan lett medføre unødig engangsemballasje. Dropp varmt vann, kald kaffe og søppel i bagen. 

Use, reuse, recycle

Inspirasjon

Lurer du på hvordan du kan reise mer miljøvennlig, eller har du kanskje tips? Kom gjerne innom for en prat om tur, verden og sånt.

Foto: Millican

Særlig miljøbevisste produsenter

Nomaden har et bevisst forhold til hvert enkel av produktene vi tar inn i sortimentet, og hvilke produsenter vi tar inn i sjappas varme. På den måten sikrer vi oss produsenter som jobber bevisst med å minimere avtrykket fra sine produkter. Vi har derfor mange som er svært flinke i stallen, men velger likevel å trekke frem de vi synes blant de aller beste i klassen.

Millican - "Bruk mindre, vær mer"

Millican er basert på en gård i Lake District, her inspireres de av landet, fjellene, lyset og årstidene. De spesialiserer seg på bærekraftige ryggsekker. "Bruk mindre, vær mer" er et av Millicans mantraer. De oppfordrer til å kun ta med det du trenger på reisen slik at du kan være friere og ha mulighet til å fokusere på kjernen i enhver reise, nemlig å oppleve. Man kan se deres filosofi i designet, valg av materiale, og multifunksjonelle løsninger.

Resirkulerte materialer og gjenvunnet havplast

Materialkatoteket deres består i hovedsak av økologisk bomullkanvas, med en naturlig innfarging som gjør hvert produkt unikt. All polyester er resirkulert polyester, hvorav 65% kommer fra innsamlet havplast.

I motsetning til mange andre i denne industrien (dessverre!) har de en transparent prosess som gjør det mulig for oss å vurdere de faktiske forholdene.

Millicans bedriftsfilosofi er "We challenge ourselves and expectation by doing transparent business, making sustainable decisions for planet and people, reducing our impact wherever possible. Our stance on ethics, fair trading and humanitarian practices is uncompromising!"

https://nomaden.no/vare-merker/millican

Patagonia - "We're in the business to save our home planet"

Patagonia sin bedriftsfilosofi lyder: Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis. Patagonias bedriftsfilosofi reflekterer at dette er en bedrift startet av en gruppe surfere og klatrere som forfekter en minimalistisk livsstil og miljøvennlig livsførsel. 

Patagonias tilnærming til produktdesign demonstrerer disse verdiene samt et engasjement for å lage produkter av høyest mulig kvalitet og med størst mulig bruksnytte.

Reinvestering i klimatatiltak

I egenskap av å være et selskap sammensatt av naturelskere er Patagonia særdeles engasjert i miljø- og klima. Deler av Patagonias fortjeneste går derfor til hundrevis av ulike grasrotbevegelser som jobber med klimatiltak verden over. Patagonia er bevisst de miljømessige konsekvensene av klesproduksjon og benytter derfor ofte gjenvunnet polyester og utelukkende organisk bomull i sine produkter. I tillegg streber Patagonia for å være så transparent som overhodet mulig, noe som gjør at merket skiller seg ut i klesindustrien.

https://nomaden.no/vare-merker/patagonia

Houdini

Det svenske merket Houdini Sportswear har laget multifunksjonelt og miljøvennlig teknisk tøy siden firmaet startet opp i 1993.

Bedriftsfilosofien til Houdini er gjennomsyret av en kompromissløs tilnærming til klesproduksjon der bærekraft, estetikk og funksjonalitet settes i høysetet. Houdinis hovedmål er å gi forbrukere en maksimal opplevelse av kvalitet, samtidig som produksjonsproseesen har minimal miljøpåvirkning. 

Drømmen om evig liv...

Houdinis produkter lages i hovedsak av resirkulerte materialer, og de er designet for å enkelt kunne resirkuleres igjen. 

Houdini er ikke opptatt av å være siste skrik i motebildet, men har som mål å lage tidløse klær som aldri går av moten og aldri behøver å erstattes. Houdini har også noe de kaller “Re-projects” (Repair, re-use, rent, recycle), der de tilbyr reparasjoner, second-hand, utleie og gjenvinning, for å maksimere levetiden til produktene og minimere miljøpåvirkningen.

https://nomaden.no/vare-merker/houdini

The Ocean Bottle

Ocean Bottle samarbeider med the Plastic Bank og finansierer oppsamling av plast før den ender opp i havet i områder der det trengs mest. Hver eneste Ocean Bottle som blir solgt, gir midler til å betale for innsamling av plast tilsvarende 1000 plastflasker eller 11 kg plast. Dette er nok plast til å fylle en liten bil!

Og du; før du kjøper nytt utstyr, er det egentlig fortsatt liv i det gamle utstyret? Kan den gamle traveren få en ny sjanse med litt oppussing eller kan det omplasseres i et nytt hjem? 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Få med deg tilbud, nyheter og ting som skjer hos oss.

circle-arrow-up